Malalties de les dents i genives estan associades a un major risc de càncer de fetge

Metges han trobat una connexió entre les malalties de les genives i les dents i el càncer del fetge i la vesícula, d'acord a un article publicat a United European Gastroenterology Journal. Entre les persones que tenen les malalties de cavitat bucal, el risc d'aquests tipus de càncer és un 30% més alt. Entre d'altres factors, els investigadors van citar l'hàbit fumar, el sobrepès i la manca de fruites i verdures en la dieta, segons recull l'autora original d'aquest article Yana Berman.

Les malalties de dents i els càncers d'aparell gastrointestinal
La gingivitis, que s'associa amb la inflamació de les genives, la periodontitis, o inflamació del teixit connectiu entre la dent i el seu alvèol, i la càries són les malalties més freqüents de cavitat bucal. La mala salut de les dents i les genives és un factor relacionat amb l'aparició de malalties cardíaques, diabetis, vessaments cerebrals i diversos tipus de càncer, com els de diverses parts del tracte gastrointestinal.

Un recent anàlisi va mostrar que les persones que pateixen de periodontitis i pèrdua de dents són més vulnerables al risc de desenvolupament de càncer de pàncrees.

Un estudi que va involucrar als residents de Taiwan, els quals van ser tractats per periodontitis, va relacionar el tractament amb la reducció del risc de diferents tipus de càncer. No obstant això, l'altre anàlisi que va estudiar la relació de les malalties dentals amb els càncers de sistema intestinal en els residents dels Estats Units i la Xina no va revelar tantes connexions.

Les mateixes bacteris que provoquen malalties en el nostre cos
Els metges de la Universitat de Queens a Belfast, liderats per Haydée Jordão, van decidir esbrinar si hi ha una correlació veritable entre la mala salut dental i el desenvolupament de càncer del tracte gastrointestinal en els residents del Regne Unit. Per al seu estudi van prendre dades d
el Biobanc del Regne Unit, el centre d'investigació de salut més gran del país. En els exàmens mèdics que es van dur a terme entre 2006 i 2010 van participar 500,000 britànics de 40 a 69 anys, i la vigilància de la seva salut encara continua.

En l'etapa inicial, els participants van fer unes anàlisis de sang, orina i saliva per a les proves. També els metges van mesurar la seva alçada i pes. Els voluntaris van participar en l'enquesta i van proporcionar informació completa sobre la seva salut, fins i tot a la de dents.

Els autors del nou estudi van prendre la informació sobre 469,628 britànics del Biobanco. Van destacar les persones que van proporcionar detalls sobre la salut de les dents i les genives. Després els científics van controlar l'estat de salut dels voluntaris fins el 30 de setembre de al 2014 o fins a la seva mort. Després van utilitzar tècniques que permeten predir el risc de qualsevol esdeveniment i van calcular la possibilitat del desenvolupament de càncer gastrointestinal per als participants de l'estudi.

Una relació evident
Va resultar que durant el període d'observació 4069 persones (menys d'1%) van ser diagnosticats de càncer. Un 13% d'ells tenia problemes amb les seves dents. Com a resultat, els investigadors no van trobar una relació entre la mala salut dental i l'aparició de qualsevol càncer gastrointestinal en general. No obstant això, les persones amb aquestes malalties tenien un major risc de desenvolupar càncer de fetge, vesícula biliar o vies biliars, així com carcinoma hepatocel·lular - el tipus més comú de càncer de fetge. En el grup que tenia problemes amb dents el risc de desenvolupar càncer va ser més gran per als individus que menjaven menys fruites i verdures, fumaven o tenien sobrepès.

Segons els autors, el microbioma de la cavitat bucal pot tenir un paper important en el desenvolupament del càncer. Se sap que alguns bacteris, per exemple, Fusobacterium nucleatum o Porphyromonas gingivalis, que causen les malalties de les genives, també provoquen els abscessos hepàtics. La primera bacteri també pot contribuir al desenvolupament del càncer d'intestí. Per tant, els investigadors creuen que els bacteris poden estar associats amb l'aparició de càncer de fetge.

Per cuidar-se a les seves dents, els metges normalment recomanen utilitzar fil dental a més de raspalls de dents. No obstant això, va resultar que aquestes recomanacions no tenen cap justificació científica. Els periodistes d'Associated Press van analitzar 25 articles sobre aquest tema, escrits en els últims 10 anys, i van trobar que les recomanacions són "feble, poc fiable" i "de molt baixa qualitat".

Share on Twitter